Szerda, 2025-01-15, 23:52
LICUS
Üdvözöllek Vendég | RSS
Nyitólap | | Regisztráció | Belépés
Honlap-menü
Értékelés
Értékeld honlapomat
Összes válasz: 18
Ki van itt?

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Nyitólap » 2011 » Május » 4 » 115 éves a pesti földalatti
17:06
115 éves a pesti földalatti
Share

Száztizenöt éve, 1896. május 2-án adták át Európa első, a Kontinens első, a világ második földalatti vasútvonalát Budapesten.

 

 

A honfoglalás ezeréves évfordulóját a fővárosban is számos beruházással tervezték megünnepelni. A földalatti Balázs Mórnak, a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) vezérigazgatójának ötlete volt a tömegközlekedés nehézségeinek megoldására. 1893-ban tett javaslatáért nemesi címet is kapott, címerébe stilizált alagútbejárat került sínekkel, az elektromosságot jelző villámokkal és a vasút szárnyas kerekével.

 

A terveket a BVVV két mérnöke, Schweiger Henrik és Wörner Adolf készítette el. Az alagút az akkori Gizella - ma Vörösmarty - tértől a Városligetig húzódott, hogy biztosítsa az Ezredéves Kiállítás megközelíthetőségét. Az építkezés engedélyét 1894. augusztus 9-én adták ki 1896. április 1-jei befejezési határidővel, a költségvetés 3,6 millió forintról szólt. (A városvezetés nem engedélyezte, hogy a reprezentatív, nemrég elkészült Andrássy utat sínekkel és villamos szerelvényekkel csúfítsák el, ezért épült a vasút a föld alatt.)

 

 

A kivitelezésre a gyorsított engedélyezés ellenére is csak kevés idő állott rendelkezésre. A föld- és betonmunkákat Wünsch Róbert cége végezte, az építkezésen olykor ezernél is többen dolgoztak, gyakran vasárnap is. Az alagútnak el kellett férnie a nagykörúti csatorna fölött, ezért magassága csak 2,65, szélessége 6 méter lett. Az alagút kéregvasútként, nyitott munkagödörrel épült, a vasúti pálya betonteknőbe került. A födémet acélgerendákra támaszkodó betonboltozat alkotta, amelyet középen, a két pálya között 3-4 méter távolságban szegecselt acéloszlopok tartottak, a zaj- és súlycsökkentés érdekében az Andrássy út fakocka burkolatot kapott. A mélyépítési munkák 472 napja alatt 134 ezer köbméter földet emeltek ki, 47 ezer köbméter betont és 31 ezer tonna acélt építettek be.

 

 

A millenniumi földalatti az európai kontinens első földalattija volt (a londonit 1863-ban helyezték üzembe), de ez volt a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja. A 3689 méternyi pályából alagútban 3225 méter, a felszínen 464 méter haladt. A megengedett 40 kilométeres óránként sebesség mellett a menetidő valamivel több mint 10 perc volt. Érdekesség, hogy itt alkalmaztak először mozdony helyett motorkocsit. A 20 forgóvázas kocsi baloldalt közlekedett, a 11 megálló közül az utolsó kettőnél, az Állatkertnél és a városligeti végállomásnál már a felszínen. Az állomások falait a Zsolnay-gyár barna és fehér csempéivel burkolták, a szecessziós lejáró házikókat az 1920-as években bontották el.

 

 

A létesítményt 1896. május 2-án, a millenniumi ünnepségek keretében adták át a közönségnek, a 10 krajcáros jegyeket automatából lehetett megvenni. Május 8-án I. Ferenc József is végigutazott a számára készült királyi díszkocsin, és hozzájárult, hogy a földalatti a nevét viselje.

 


A vasutat a húszas években újították először fel, majd az észak-déli metró Deák téri állomásának építésekor az alagút egy részét kiiktatták - itt létesült a Földalatti Vasúti Múzeum. Az 1972-73-as rekonstrukció alkalmával 1233 méterrel, a Mexikói útig hosszabbították meg, a nyomvonalat végig a föld alá helyezték. A régi kocsikat 21 háromrészes, csuklós Ganz-szerelvénnyel váltották ki, az állomásokat a műemléki védettség figyelembevételével újították fel.


A közel százéves vasutat 1995-ben teljesen felújították, 2002 óta az Andrássy úttal együtt a világörökség része.


(Hír - MTI; Fotó - privát)



Megtekintések száma: 1463 | Hozzáadta: licus | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
Név *:
Email *:
Kód *:
Keresés
Naptár
«  Május 2011  »
HKSzeCsPSzoV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Mentett bejegyzések
Copyright Sandor Matalin © 2025
Szeretnék ingyenes honlapot a uCoz rendszerben